Przejdź do treści

15 LISTOPADA – ŚWIATOWY DZIEŃ RZUCANIA PALENIA TYTONIU

15 LISTOPADA – ŚWIATOWY DZIEŃ RZUCANIA PALENIA TYTONIU

Liczba palących Polaków sukcesywnie maleje.
76% dorosłych Polaków nie pali.*
POPRAWMY TE STATYSTYKI!

Dlaczego warto rzucić palenie?
Rzucenie palenia to najlepszy sposób na ochronę i poprawę swojego stanu zdrowia oraz polepszenie jakości życia.

Korzyści z zaprzestania palenia:

  • zdrowotne – rzucenie palenia redukuje ryzyko wystąpienia wielu chorób
  • społeczne - maleje tolerancja dla palaczy, rośnie szacunek dla ludzi, którzy rzucili palenie
  • estetyczne - skóra i zęby stracą żółty odcień, zniknie charakterystyczny „zapach palacza
  • ekonomiczne - brak wydatków na papierosy, brak wydatków na leczenie skutków palenia...
  • psychologiczne – wyjście z nałogu to wielki osobisty sukces

Dlaczego palenie szkodzi?
Dym tytoniowy składa się z 4 tys. związków chemicznych, z których co najmniej 40 ma działanie rakotwórcze. Palacze oraz osoby z ich otoczenia zagrożeni są szeregiem chorób nowotworowych ale również chorobami układu krążenia, układu oddechowego.

Jak rzucić palenie?
Rzucanie palenia to długotrwały, czasem powtarzalny proces, do którego należy się przygotować. Najważniejsze jest podjęcie decyzji i budowanie wewnętrznej motywacji. Obserwacja swoich nawyków i przyzwyczajeń związanych z paleniem pomoże w znalezieniu alternatywy: zamiast kolejnego papierosa – woda, zdrowa przekąska itp. Warto urozmaicać sobie czas wolny: nowe miejsca spotkań towarzyskich, nowe rodzaje aktywności fizycznej, nowe, zdrowe produkty w diecie.

Dlaczego tak trudno rzucić palenie?
Palenie papierosów to uzależnienie. Papierosy zawierają nikotynę – substancję psychoaktywną, bardzo silnie uzależniającą, która zmienia pracę mózgu i niekorzystnie wpływa na stan emocjonalny oraz fizyczny osoby, która ją używa. Uzależnienie od nikotyny to choroba, którą można leczyć.

Gdzie szukać pomocy?
Zdarza się, że pierwsze próby rzucenia palenia kończą się niepowodzeniem, jednak powrót do palenia papierosów nie oznacza porażki. Jest to raczej przeszkoda, którą należy pokonać. Warto skorzystać z porady lekarskiej, rozważyć zastosowanie wsparcia farmakologicznego, szukać różnych form wsparcia:

TELEFONICZNA PORADNIA POMOCY PALĄCYM 801 108 108

Strona www.jakrzucicpalenie.pl

*TNS dla GIS, 2015

Wróć