Przejdź do treści

W DOMU JEST UCZEŃ!

W DOMU JEST UCZEŃ!

Wielka odpowiedzialność dla rodziców/opiekunów i wiele spraw na początek roku szkolnego:
Należy wyposażyć ucznia w plecak, podręczniki i różne przybory szkolne.
(kilka porad dot. plecaków: tutaj )
Warto uzupełnić plan dnia o zajęcia pozalekcyjne, np. treningi sportowe, odkrywanie/rozwijanie pasji artystycznych itp.
W domu należy zorganizować uczniowi wygodne i bezpieczne miejsce nauki, odrabiania pracy domowej itp.

Co jeszcze?
Przez cały czas, również ten wolny od zajęć szkolnych -
Należy realizować „postulaty” piramidy żywienia.

PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY  to jak najprostsze i ogólne przedstawienie kompleksowej idei żywienia i postępowania, której realizacja daje szanse na sprawność intelektualną, fizyczną i zdrowie w dorosłym życiu.

Jak z niej korzystać? Piramida to graficzny opis odpowiednich proporcji różnych, niezbędnych w codziennej diecie grup produktów spożywczych. Im wyższe piętro piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.





ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA ZWIĄZANE Z PIRAMIDĄ:
    1. Zapewniamy dziecku 5 posiłków dziennie (co 3-4 godz.), przypominamy o częstym piciu wody oraz myciu zębów po jedzeniu.
    2. Zapewniamy różnorodne warzywa i owoce - jak najczęściej i w jak największej ilości.
    3. Podajemy produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
   4. Zachęcamy do picia mleka, co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możemy je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
    5. Planujemy posiłki z chudym mięsem, rybami, nasionami roślin strączkowych. Wybieramy tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
    6. Nie podajemy słodkich napojów (podajemy wodę) oraz słodyczy (zastępujemy je owocami i orzechami).
    7. Nie dosalamy potraw, nie kupujemy słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  8. Zapewniamy codzienną aktywność fizyczną - co najmniej godzinę dziennie (ograniczamy oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
    9. Dbamy aby uczeń wysypiał się, aby jego mózg mógł wypocząć.
    10. Sprawdzamy regularnie wysokość i masę ciała, chodzimy na bilanse i badania profilaktyczne.
       
       
       Warto wspólnie poszukać produktów, które posłużą jako przekąska. Poza, najlepszym rozwiązaniem jakim jest owoc, mogą to być produkty o prostym składzie z czytelnymi informacjami na etykiecie.
Szczególną uwagę zwracajmy na produkty, do których uczeń ma dostęp poza domem. Dowiedzmy się co uczeń kupuje w sklepiku szkolnym i/lub po lekcjach.  Wytłumaczmy, dlaczego gotowe przekąski, zawierające cukry, barwniki i wypełniacze szkodzą – konieczność przetwarzania tych substancji oznacza dla organizmu nieprzyjemny wysiłek, a to przekłada się na gorsze samopoczucie, spadek formy a w konsekwencji na pogorszenie stanu zdrowia.


więcej na: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

Wróć