Przejdź do treści

Dopalacze? Nie, dziękuję.

Dopalacze? Nie, dziękuję.

Główny Inspektor Sanitarny apeluje: nowe narkotyki (tzw. dopalacze) to trucizna i każde jej zażycie wiąże się z poważnym ryzykiem dla zdrowia, a nawet życia To substancje działające na ośrodkowy układ nerwowy, wpływające negatywnie na pracę mózgu. Nie pozwólmy naszym bliskim i przyjaciołom przyjmować narkotyków i stanowczo odmawiajmy, gdy ktoś chce nas nimi poczęstować.

Jeżeli ktokolwiek z Państwa podejrzewa, że ma do czynienia z osobą pod wpływem dopalaczy, powinien natychmiast wezwać pomoc lekarską oraz o sytuacji powiadomić policję.

W Polsce wzrasta liczba przypadków zatruć i śmierci z powodu użycia opioidów, zawartych w nowych narkotykach (tzw. dopalaczach).

Użycie substancji opioidowych zawierających pochodne fentanylu lub samego fentanylu odzyskanego z plastrów transdermalnych (przezskórne plastry przeciwbólowe), może doprowadzić do zgonu z powodu nagłego zatrzymania oddechu.

Osoba po użyciu opioidów w odróżnieniu od osób po użyciu psychostymulantów (preparatów pobudzających):

  • ma zaburzenia świadomości, jest zwykle splątana i podsypiająca,
  • stwierdza się: wąskie („szpilkowate”) źrenice , bradykardię (zwolnienie czynności serca), niskie ciśnienie tętnicze,
  • ma groźne dla życia zaburzenia oddechowe, w tym całkowite zatrzymanie oddechu.

Osoba po użyciu opioidów wymaga w ramach pomocy przedlekarskiej:

  • zapewnienia drożności dróg oddechowych i ułożenia jej w pozycji bezpiecznej,
  • wezwania pomocy Ratownictwa Medycznego (tel. 112),
  • zabezpieczenia funkcji oddechowej, bezzwłocznego podania przez ratownika specyficznej odtrutki (naloksonu) i przewiezienia do najbliższego szpitala.

Gdzie szukać pomocy:
800 060 800  Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego
116 111   Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
800 100 100   Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
800 12 12 12   Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

https://gis.gov.pl/zdrowie/glowny-inspektor-sanitarny-i-komenda-glowna-policji-ostrzegaja-dopalacze-kradna-zycie/https://gis.gov.pl/aktualnosci/wzrost-liczby-przypadkow-zatruc-i-smierci-z-powodu-uzycia-opioidow-zawartych-w-nowych-narkotykach-tzw-dopalaczach/

Wróć